Vanliga frågor

DETALJBUTIKER

Var finns dina butiker? Till vilken tid har ni öppet?

Du hittar butikernas lägen och öppettider på sidan Butiker och öppettider.

 

Vilka betalningsmetoder är tillgängliga i butikerna?

För närvarande accepterar våra butiker betalningar i kontanter, kortbetalningar (Visa och MasterCard) och kryptobetalningar (Bitcoin, Litecoin och Ethereum).

 

Hur kan jag betala med krypto i butiken?

Du kan betala med kryptovalutor i vår butik genom att skanna QR-koden till vår kryptobetalningsmäklare och göra en överföring med din valda valuta- och plånboksapplikation på din egen mobila enhet.

När du betalar med kryptovalutor, var vänlig och tillåt cirka 15 minuter för att bekräfta betalningen. Observera att växelkursen för vår kryptobetalningsmäklare inte nödvändigtvis är i realtid och kan skilja sig från den senaste växelkursen. Betalning sker alltid baserat på växelkursen hos vår betalningsförmedlare. Vi täcker kostnaderna för vår egen mäklare, men eventuella övriga kostnader får du själv stå för.

 

Kan jag handla direkt i butiken eller måste jag boka produkterna i förväg från webbutiken?

Du kan köpa produkter direkt i butiken. Du behöver inte göra en reservation för produkter via webbutiken i förväg. Observera dock att vi endast reserverar produkter för förbetalda beställningar.

 

Är lagertillgängligheten som anges på produktsidorna korrekt?

Främst ja. Därför kan du enkelt och snabbt kontrollera produktens tillgänglighet på produktsidan. Naturligtvis kan det ibland förekomma mindre fel i lagersaldon. Vi kontrollerar lagersaldon regelbundet, så den stora majoriteten av tillgänglighetsinformationen är uppdaterad!

Om du vill bekräfta produktens tillgänglighet kan du ringa butiken och fråga direkt. Tyvärr går det inte att bekräfta produkternas tillgänglighet via chatt- och mailkundtjänsten, då kundtjänstrepresentanten ser samma information som visas på produktsidorna.

 

WEBBUTIK

Vilka betalningsmetoder accepteras i webbutiken?

För närvarande kan du endast betala med banköverföring i webbutiken. Tyvärr, på grund av kortbetalningsproblem, är kortbetalningar tillfälligt otillgängliga i webbutiken. Om informationen på den här sidan är föråldrad kan du se de aktuella betalningsmetoderna på kassasidan.

Vi undersöker möjligheterna att fortsätta acceptera kort- och kryptobetalningar.

 

Hur snabbt får jag min beställning?

Vi behandlar vanligtvis betalningar varje arbetsdag och skickar beställningen inom 1-3 arbetsdagar efter att vi mottagit betalningen. För närvarande är de viktigaste leveransdagarna tisdagar och fredagar.

Beroende på vilket leveranssätt du väljer kommer försändelsen vanligtvis inom 1 till 14 arbetsdagar efter att den lämnat vårt lager beroende på ditt hemland. I Finland är leveranstiden vanligtvis 1 till 4 arbetsdagar.

Därför är leveranstiden från beställningstillfället ca. 2 till 17 arbetsdagar. I genomsnitt levereras beställningar inom 4 arbetsdagar efter beställningen, för finska adresser kan de komma fram ännu snabbare.

Produkterna är vanligtvis tillgängliga direkt, men ibland kan lagersituationen variera. Om produkten du beställt inte är tillgänglig omedelbart kontrollerar vi först dess tillgänglighet i ungefär en vecka. Om det inte går att leverera produkten kommer vi att kontakta dig för att ordna med en ersättningsprodukt.

Observera att de leveranstider vi anger är uppskattningar och faktorer som säsongsmässiga tider och oöverstigliga hinder kan påverka leveranstiderna.

 

Skickas produkterna från ditt eget lager eller använder du dropshipping?

Alla beställningar skickas från Finland från vårt eget lager. Vi använder aldrig dropshipping.

 

Kan jag beställa produkter från utlandet? Vilka länder levererar du till? Är det säkert att beställa utomlands? Kan paketet fastna i tullen?

Vi kan skicka produkter till alla EU-länder. Inom EU säkerställer principen om fri rörlighet för varor att produkter som lagligen säljs i ett medlemsland kan köpas fritt i alla medlemsländer.

Försändelser mellan EU:s medlemsländer behöver inte tullklareras. Beställningen är säker, alla paket vi har skickat hittills har nått sin destination utan problem.

Tyvärr kan vi som huvudregel inte skicka produkter till länder utanför EU, då det kräver ett separat exporttillstånd. Däremot kan vi diskutera större partier, vänligen skicka ett meddelande till oss i ämnet.

 

Hur betalar man med banköverföring?

Med din beställning får du instruktioner för att göra en banköverföring. Kontoöverföringen görs via din egen nätbank.

 

Min nätbank tillåter mig inte att göra en banköverföring, vad ska jag göra?

Vårt konto är registrerat i Tyskland, så se till att du har aktiverat Tyskland i listan över tillåtna länder för utländska betalningar i din onlinebank. Om din bank kräver mottagarens adress, använd informationen i betalningsinstruktionerna.

 

Behöver jag bifoga någon information till kontoöverföringen? Hur vet man vilken beställning betalningen gäller?

Ange ditt ordernummer i meddelandefältet för kontoöverföring. Ordernumret har ett #-tecken och fem siffror. Om din bank inte accepterar #-tecknet, ange bara siffrorna.

Om du har glömt att ange ordernumret i meddelandefältet eller av misstag angivit betalningsreferensen som visas efter kassan, kommer vi att försöka matcha betalningen baserat på ditt namn. Om mottagaren av beställningen är en annan än betalaren och du har glömt att ange ordernumret i meddelandefältet, skicka ett meddelande till oss så att vi vet vilken beställning som ska matcha din betalning.

 

Jag vill avbryta beställningen, vad ska jag göra?

Om beställningen ännu inte är betald behöver du kanske inte göra något. Vi avbryter obetalda beställningar en vecka efter beställningen.

Om du redan har betalat för beställningen, men den inte har skickats än, skicka ett meddelande till oss med ditt kontonummer. Utan kontonummer kan vi inte återbetala betalningen. Du bör skicka meddelandet i god tid, eftersom den som läser meddelandena inte nödvändigtvis är densamma som förpackaren av beställningarna.

Om beställningen redan har skickats måste du meddela oss via meddelande inom 14 dagar efter att du mottagit paketet och returnera beställningen för att få en återbetalning. Returen kan göras per post eller direkt i butiken. Förhandsbesked om returen är nödvändig. Ett ej levererat paket räcker inte för en returavisering.

Du kan även göra en returförfrågan via vår hemsida, om du har registrerat ett kundkonto vid beställning. När vi har accepterat din returförfrågan kommer du att få returinstruktioner via e-post.

 

När jag försöker beställa produkter får jag ett felmeddelande i kassan "beställningen kan inte levereras till den adress du angett". Vad är det som orsakar detta?

För närvarande kan de produkter som finns i lager i Helsingforsbutiken inte beställas direkt via post. Om du vill beställa produkter via post, se till att produkten finns tillgänglig i webbutikens huvudlager eller i butiken i Åbo.

Vid behov kan vi flytta produkten från Helsingforsbutiken till webbutikens lager. Skicka ett meddelande till oss och berätta produkten, kvantitet och eventuell produktvariation (förpackningsstorlek, färg etc.) så gör vi överföringen på vardagar inom några timmar.

 

VAPORIZERS

VAPORIZERS

Min vaporizer fungerar inte, vad gör jag?

Börja med att läsa avsnittet om felsökning i vaporizerns användarmanual och kontrollera om några funktioner, såsom rese-lås eller energisparläge, är aktiverade på enheten. Vanligtvis inkluderar användarmanualen även möjliga felkoder som kan hjälpa dig att identifiera och åtgärda problemet.

Det är viktigt att underhålla och rengöra vaporizern regelbundet. Det är särskilt fördelaktigt att hålla örtkammaren, luftkanalen och munstycket rena för att förlänga vaporizerns funktionalitet. Ibland kan problemet lösas genom en grundlig rengöring.

Om du befinner dig i Finland kan du ta med den defekta enheten till vår butik för utvärdering. Vår butikspersonal kommer att undersöka enheten och bedöma om felet omfattas av garantin. Om du inte kan besöka butiken, vänligen skicka ett meddelande till oss med en så detaljerad beskrivning av felet som möjligt, gärna med bilder och/eller filmer som visar felet.

 

Vilken vaporizer är bäst? Hur vet jag om en viss modell är rätt för mig?

Det är omöjligt att säga vilken som är bäst, eftersom detta varierar beroende på person och tillgänglig budget. När du väljer en vaporizer bör du tänka på hur och var du ska använda den och vad du vill förånga med den.

En stationär vaporizer är ett bra val för hemmabruk, medan en bärbar vaporizer erbjuder fler möjligheter när det gäller plats. Vissa modeller är lämpliga för att förånga torra örter, vissa är avsedda för koncentrat, och vissa fungerar för både och. Olika modeller kan också innehålla olika tillbehör som vattenfilteradaptrar eller potpurri-skålar.

När du väljer en vaporizer bör du därför bestämma din egen budget och sedan göra ett val utifrån de funktioner du vill ha. Behöver du hjälp med att välja, skicka ett meddelande till oss eller kom och besök butiken så hjälper vi dig gärna att hitta en modell som passar dina behov.

 

FRÖN

Är det lagligt att beställa frön? Vad händer om jag bor utomlands och mitt hemland har förbjudit fröna?

Fri rörlighet för varor garanteras inom EU-handeln. Ett medlemsland kan i princip inte förbjuda beställning av varor som lagligen har producerats i ett annat medlemsland från ett annat medlemsland. Fröna är inte heller förbjudna enligt något internationellt avtal. De är alltså helt lagliga och det är tillåtet att beställa dem både inom Finland och i ett annat EU-land. Dessutom säljs alla fröpaket vi säljer som samlarobjekt.